''GELİŞİP GÜZELLEŞEN GÜRCİSTAN'' - ...ŞALPAZARI SES... SİZİN SESİNİZ.www.salpazari61.com... | …ŞALPAZARI SES… SİZİN SESİNİZ.www.salpazari61.com…
22 Ekim 2017 Pazar
”GELİŞİP GÜZELLEŞEN GÜRCİSTAN”

''GELİŞİP GÜZELLEŞEN GÜRCİSTAN''

Gürcistan ülkesi dört mevsimi iklimi ile dağları, ovaları, alüvyonlu mümbit toprakları, geniş otlakları, denizi, nehirleri, doğal kaynakları, ormanları çalışkan insanları olan bir ülkedir.

Gürcistan’ın toplam 69.700 km kare arazisi, 4.883.200 nüfusu, 4 akarsuyu, 5068 m. yüksekliği olan Şara dağı ve Rustavi, Tetults, Usba, Kafkas, Kozbek isimli dağları vardır. Ülkede % 83.8 Gürcüler, 6.5 Azeriler, 5.7 Ermeniler, 1.5 Ruslar, 2.5 diğer milletler yaşarlar.

Ayrıca ülkede milliyet olarak Acarlar, Mergiller, Lazlar, Svanlar yaşarlar. Milligelir kişi başına 3.000-6.100 dolar seviyesindedir. Para birimi (Lari)’dir. Halen Gürcistan genelinde 7 adet TV, 16 üniversite eğitim ve öğretim yürütüyor.

M.Ö. 654 yılında Tiflis emirliğinin kurulması ile ortaçağdan bugüne 13. yy. Tamara’nın önderliğinde sınırlarını Kafkaslar Hazar ve Trabzon havalisine değin genişletmişlerdir.

1921 yılında SSCB himayesine dâhil edilen Gürcistan 28 Mart 1991 yılında bağımsızlığını ilan ederek Zivad Gamsegurdia, 1992 yılında Edvaed Şevadnadze, 2003 yılında ise Gül devrimi ile Mihail Saakasvili Cumhurbaşkanlığına seçilmişlertir.

Gürcistan bugün BM üyesi olmakla AB ve NATO üyeliklerine müracaatları vardır. Resmi dili Gürcücedir.

Gürcistan gezimiz artından:

Trabzon Yazarlar Derneği yönetim kurulu geçtiğimiz aylarda sosyal etkinlikler ve kültürel zenginliğimiz kapsamında bir yurtdışı gezisi düzenleme kararı almıştı.

Bu kararın hayata geçirilmesi gayesi ile çalışmalar yapıldı ve kuzeydoğu sınır komşumuz olan Gürcistan devletinin Batum şehrine bir gezi düzenlemeye karar verildi.

Yönetim Kurulu Başkanı Yazar Mustafa Yazıcı ile önderliğinde daha önce tanışmış olduğu Kemerkaya Mahallesi halkevi sokak no 27 üzerinde uluslararası turizm firması olan Vargit Turizm sahibi M. Ragıp        PİRSELİMOĞLU ile büro merkezine giderek görüşmelerimiz oldu.

Ragıp Bey bizlere tüm kolaylıkları sağlayarak 18 Eylül 2016 Pazar gününe gün verdi.

18 Eylül 2016 günü sabah saat 06.30‘da Beşikdüzü ilçesinden Vargit Turizme ait Mercedes aracımız ile hareket ettik. Saat 07.30 sıralarında Trabzon’dan diğer arkadaşlarımızı da alarak seyahatimize devam ettik.

Yol boyunca bizlere mihmandarlık yapan Ragıp Pirselimoğlu derin kültür hazinesini konuşturuyor bizleri mutlu ediyordu. Danışma faslı sonrası Çayeli ilçesinde kahvaltı ve yola devam ettik saat 10.30 sıralarında Hopa, Kemalpaşa derken gümrük kapısına ulaştık fazla sıra beklemeden nüfus cüzdanlarımızı göstererek Gürcistan tarafına geçtik ve yarım saat sonra Batum’a Çoruh havzasına vardık.

Ben daha önce 5-6 yıl evvel Gürcistan üzerinden Tiflis ve Azerbaycan devletine birkaç sefer gidip gelmiştim. Bu bölgelerin arazisini coğrafyasını yollarının durumunu az çok biliyordum ancak bu gidişimde tamamen bambaşka bir Batum şehri ile karşılaşmış oldum.

Aracımızın şoförü dâhil olmak üzere 18 yolcusu vardı. Mustafa Yazıcı, Mustafa Durmuş, Yusuf Yılmaz, Keramettin Bayram, Fikret Karadeniz, Ayşe Gözaçan, Asim Gözaçan, Mehmet Eyüpoğlu, Fatih Aksoy, Aslıhan Aksoy, Nuray Usta, Ümmügül Çolak, Kemal Kalay isimli çoğunluğu yazar şair emekli öğretmen memur üniversite mezunu olan arkadaşlarımız Batum şehrini, Çoruh Havzasını, Botanik Bahçesini, tertemiz ve geniş olan caddeleri, parkları, oturakları, çöp kutularını, yeni yapılan gökdelenleri, Batum limanını, parkların bin bir çeşit çiçeklerini 2000 yıllık devasa ağaçları, trafik sorunu olmayan cadde ve kavşaklarını, bizim kayalarla doldurulan sahilimiz gibi olmayan sahil şeridi korunmuş kadınlı erkekli sahillerinde yüzen güneşlenip serinlenen insanlarını şehirleşme ve muhteşem planlamayı görünce burası bize anlatılan Batum şehrimi acaba dedik.

Batum şehrinin camisi, kilisesi ve havrasının arası 300 metre mesafeli hepsinin cemaati var ve ezan aynen Türkiye gibi hoparlörden dışarıya sesli olarak veriliyor. Gürcü lokantaları, Türk lokantaları, 2 katlı devasa pazar yeri dünyada ne ararsan mevcut ve ucuz.

Bir yaşlı Türkçe konuşan Azeri Türk’ü şahıs ile konuştuk bize çok yakın ilgi gösterdi ve Türkiye’deki emekli vatandaşlar buraya gelsinler emekli maaşları ile burada çok rahat ve bol derin geçinirler, hatta çokta gelenler var dedi.

Batum limanının hemen yanında yeni kurulmuş olan teleferik istasyonunun bitişiğinde olan lüks bir lokantaya 8 kişi gittik. Gürcü yemeklerini tercih ettik ödemiş olduğumuz ücret toplamda 75 lari oldu. Teşekkür ederek ayrıldık.

5 yıl evvel gitmiş olduğum Batum’un sadece ana caddeleri yerinde duruyor. Şehrin hemen hemen tamamı yenilenmiş modern gökdelenler, deniz araçları, arabalar, o eski Rus minibüslerinin hiç birisini trafikte göremedik. Ruslar döneminden kalmış olan fabrika hurdalıkları araçların hiçbirisi ortalıklarda yok bile. Uluslararası hava alanı tamamlanmış, etrafı ve deniz sahili bataklıklar kurutulmuş yollar ceddeler parklar yapılmış yaya yolları, bisiklet yolları çocuk oyun alanları açılmış 5 sene evvel bakkal dükkânında Borcami suyu ve sigaranın dışında bir şey bulmak mümkün görülmezken bugün bakkallar lüks marketler olmuş ve ağızına değin çoğunluğu Türk ürünleri ile dolu olduğunu gördük.

Kısacası Batum insanca yaşanacak bir yer oluvermiş. Doğrusu imrendim.

Akşam olmuştu yola revan olduk gözüm geride Çoruh nehrinin akan masmavi suyuna büyük köprüden bakarak güneş batımına Kemalpaşa hutut kapısına geldik Türkiye sınırında Türk bayrağını görünce sanki 10 yıl evvel yurt dışına gitmişiz gibi sevindik ve Keramettin Bayram hocamız sınırda dikili şanlı Türk bayrağını görünce heyecanlanarak A. Nihat Asya’nın Bayrak şiirini yüksek sesle okuyarak alkışlamamıza vesile oldu.

Cemal AKSOY Trabzon Yazarlar Derneği Yön Kurulu Üyesi

Cemal-aksoy@hotmail.com.tr

...ŞALPAZARI SES... SİZİN SESİNİZ.www.salpazari61.com...

GELİŞİP GÜZELLEŞEN GÜRCİSTAN; Türkiye’nin Kuzeydoğu komşusu Gürcistan/GÜRCİSTAN devletinin toprakları M.Ö. taş devrinden bu güne insanoğlunun yaşadığı hayat idame ettirmiş olduğu tarihi süreç içerisinde Moğolların, Osmanlıların ve Rusların daima ilgisini çekmiş dünyanın bir coğrafya parçasıdır. Gürcistan ülkesi dört mevsimi iklimi ile dağları, ovaları, alüvyonlu mümbit toprakları, geniş otlakları, denizi, nehirleri, doğal kaynakları, ormanları çalışkan insanları olan bir […]